پایگاه خبری تحلیلی عصر ما
  • کد خبر : 86613
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۲۴ اردیبهشت, ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۳
  •   

    پاسخی به مقاله نگاه قهر آمیز به حاشیه اوج تبعیض و بی عدالتی است

    بمنظور افزایش اعتماد مردم و جذب جوانان به نظام ضروری است، مسئولین نسبت به تهیه فیلم، سریال و نصب تمثال از قهرمانان و علمای این قوم و بسط عدالت نسبت به جذب حداکثری جوانان قدم های مثبتی برداند، هرچند که الحق و الانصاف مسئولین ارشد استان و علمای عزیز اهتمام ویژه ای در جهت خدمت […]

    بمنظور افزایش اعتماد مردم و جذب جوانان به نظام ضروری است، مسئولین نسبت به تهیه فیلم، سریال و نصب تمثال از قهرمانان و علمای این قوم و بسط عدالت نسبت به جذب حداکثری جوانان قدم های مثبتی برداند، هرچند که الحق و الانصاف مسئولین ارشد استان و علمای عزیز اهتمام ویژه ای در جهت خدمت به مردم محروم ساکن در این مناطق دارند که چنین امری شایسته تقدیر و احترام است. پاسخ مهندس رحیم کعب عمیر به مقاله “نگاه قهر آمیز به حاشیه اوج تبعیض و بی عدالتی است” نوشته علی عبدالخانی را به شرح زیر می خوانید:

    برادر گرامی جناب آقای عبدالخانی

    مقاله وزین و ارزشمند شما، مندرج در سایت عصر ما مبنی بر مقایسه دو حاشیه اهواز و بیروت را مطالعه کردم. در همان راستا یاداشت ذیل جهت اطلاع و تنویر افکار عمومی تقدیم می گردد:به محض شنیدن چنین زمزمه ای ( کم لطفی در حق حاشیه نشینان ) پیگیر موضوع شدیم و در اولین گام به شهردار اهواز تذکر داده و با مسئولین ارشد استان مذاکراتی در این خصوص صورت گرفت ولی بمنظور جلوگیری از ایجاد التهاب در جامعه صلاح را در اجتناب از رسانه ای کردن پیگیریها دیدیم.سئوال برجسته این است که چرا این مردم مستحق خدمت هستند؟از دیدگاه اینجانب استحقاق بخش عمده ای از این مردم ناشی از تابعی از گذشته تا به حال است که به شرح اجمالی آن خواهم پرداخت:

    اول: اجداد این مردم اولین حکومت شیعی را در هویزه تشکیل داده و جنوب عراق که امروزه بعنوان ستون محکم جمهوری اسلامی است، تحت حاکمیت آن حکومت بود. نکته جالب توجه آن است که ۷۰ سال پس تشکیل حکومت مشعشعیان، حکومت شیعی در اردبیل و پس از آن در اصفهان تشکیل گردید.ذکر این نکته ضروری است که بیش از دویست عالم شیعی دوره مشعشعیان که با تالیفات ارزشمندشان گنجینه ای برای مکتب تشیع تلقی شده و همچون ستارگانی چشم نواز در آسمان مکتب اهل بیت می درخشند

    دوم: در زمان موسوم به استعمار نو پرتغال پس از تصرف جنوب آفریقا و شرق آسیا، با ناوگان خود قصد تصرف خوزستان را داشت که اجداد همین مردم ناوگان فوق مجهز پرتغال در خور عبدالله را به آتش کشیدند و حسرت ورود به خوزستان را بر دلش گذاشتند.

    سوم: پس از حذف تدریجی سلطه استعماری پرتغال، نوبت به استعمار انگلیس می رسد. نکته ای که کمتر به آن اشاره شده این است که ناوگان انگلیس درست در همان نقطه ای که ناوگان پرتغال به آتش کشیده شد، به آتش کشیده می شود و بدین ترتیب یکی دیگر از نقشه استعمار بر علیه ایران توسط اجداد این مردم نقش بر آب می شود.

    چهارم: امپراطوری عثمانی که در آن مقطع از زمان بخش عمده ای از اروپا، شبه جزیره عرب از جمله عراق همچنین شمال آفریقا را به تصرف خود در آورده بود، دقیقا در همان مقطع تاریخی منافعش با منافع استعمار انگلیس در رابطه با بندر بصره گره خورده بود‌. از طرفی راه اندازی و فعالیت بندر خرمشهر عملا فعالیت بندر بصره را تحت تاثیر منفی قرار داده و بعبارتی امر تجارت و کشتیرانی در بصره را با کساد مواجه نموده بود، لذا آن دو استعمارگر بنا را بر تخریب بندر خرمشهر می گذارند که این بار نیز پدران همین مردم با هدف دفاع و حفاظت از حریم تشیع، ناوگان انگلیس را برای دومین بار در خلیج فارس به آتش کشیدند و از طرفی با تقدیم شهدا و مجروحان زیاد همه پیاده نظام عثمانی را به هلاکت رساندند و اجازه ندادند یک وجب از خاک وطنشان جدا شود.

    پنجم: پدران این قوم در واقعه جهاد مردم عرب با انگلیس به فتوای مرجع وقت تشیع آیت الله العظمی سید کاظم یزدی لبیک گفته و با کمترین سلاح و ضعیف ترین تجهیزات، اما با ایمان راسخ و اعتقاد مستحکم در مقابل قوای انگلیس صف آرایی نموده و با تقدیم شهداء و مجروحان فراوان، طعم تلخ شکست را به آن پیر استعمارگر چشاندند. مقام عظمای ولایت در سال ۱۳۷۵ سفری به استان داشتند که در حاشیه آن سفر آیت الله جزایری موضوع جهاد مردم عرب را مطرح می نمایند. رهبر معظم انقلاب سئوال می کنند که آیا کسی از اینها زنده است؟ که ایشان اطلاع داده شد، فقط شخصی ۹۰‌ساله بنام شیخ شبیب مطلب که در زمان واقعه جهاد نوجوان بودند در قید حیات‌ هستند. رهبر معظم انقلاب شیخ شبیب را مورد تکریم قرار داده و شیخ شبیب نیز پرچم جهاد مردم عرب را به رهبر هدیه می دهند که ظاهرا آن پرچم در حال حاضر در موزه امام رضا ع نگهداری می شود. لازم به یادآوری است که محل دفن شهدای جهاد در منطقه گمبوعه به دستور رهبر انقلاب بازسازی و نوسازی گردید.

    ششم: در جنگ تحمیلی و در حالی که نظام اسلامی نوپا بوده و هنوز در آمادگی مطلوب قرار نداشت، دشمن با تمام قوا به خوزستان حمله نمود و در صدد جداسازی خوزستان داشت اما خود مردمی که اکنون ساکن حواشی هستند و پدران و برادرانشان ، جانانه دفاع نمودند و همچون سدی در برابر متجاوزان ایستادند و هزاران شهید و مجروح تقدیم وطن و نظام جمهوری اسلامی کردند. بلاخره آنها همه مایملک و اراضی کشاورزی و وسایل امرار معاش خود را از دست دادند و در اطراف اهواز سکنی گزیدند و بدون شک متحمل فشارهای روحی و روانی شدیدی شدند که با هیچ چیز قابل مقایسه نیست.

    هفتم: هر چند که به میان کشیدن شهدای گرانقدر در مقایسه های کمی چندان جالب نیست اما جهت تبیین میزان وفاداری این قوم به وطن، انقلاب و آرمانهای آن همان قدر کافی است گفته می شود، بیشترین شهدای عزیز حرم متعلق به این مردم است.

    هشتم: همزمان با معاهده ارزنه الروم میان ایران و عثمانی، دولت ایران از مردم عرب خوزستان خواستار افزایش ۳ برابری عوارض را نمود. از طرفی سلطان عثمانی پیشنهاد داد چنانچه مردم عرب به اقلیم بصره بپیوندند، به مدت ۱۰ سال آنها را از پرداخت هر گونه عوارض معاف خواهد کرد اما این مردم تنها بخاطر تقویت تشیع، تن به معافیت ۱۰ ساله ندادند و به رغم تحمل فشارهای ناشی از عوارض ۳ برابری، با پیشنهاد دولت ایران موافقت نمودند که چنین واقعیتی به تنهایی بیانگر عشق و اخلاص این مردم به ارزشهای دینی و وطنی است.

    نهم: در موضوع ترسیم خطوط مرزی میان ایران و عراق تحت سلطه عثمانی باز اجداد همین مردم نقش آفرین بودند. می دانیم که در آن مقطع از زمان تجهیزات و وسایل رسم الحد بشکلی که امروز وجود دارد، وجود نداشت و معمولا برای این کار کوزه هایی را از کاه و زغال پر می کردند و در نقاط معینی قرار می دادند. ظاهرا خصلت این دو ماده دوام و ماندگاری آنها در شرایط جوی و آب و هوایی مختلف است. خلاصه اینکه پدران و اجداد این مردمان شبانه به سمت کوزه ها رفته و در نقاطی در عمق درونی طرف مقابل قرار می دادند. اگر به نقشه خوب توجه شود، کاملا مشخص است که برخلاف بصره، خط الرسم مرزی ایران و عراق در مناطق همجوار استان میسان به مرکزیت العماره کاملا به سمت آن استان منحرف شده که دلیل این امر جابجایی مستمر کوزه ها توسط مردم عرب ساکن در مناطق همجوار با عراق است.

    حال مردمی که پدران، اجداد و خودشان جانانه از این انقلاب و مکتب تشیع و حریم ولایت دفاع کرده و خواهند کرد، کدام انسان منصفی حاضر است فکر کند که به آنها خدمات ندهد. بدون شک هر کس که چنین تفکری دارد، خواسته یا ناخواسته، دانسته یا ندانسته در جهت کاهش اعتماد مردم و کمک‌ به نفوذ دشمن و تضعیف نظام گام بر می دارد.لذا بمنظور افزایش اعتماد مردم و جذب جوانان به نظام ضروری است، مسئولین نسبت به تهیه فیلم، سریال و نصب تمثال از قهرمانان و علمای این قوم و بسط عدالت نسبت به جذب حداکثری جوانان قدم های مثبتی برداند، هرچند که الحق و الانصاف مسئولین ارشد استان و علمای عزیز اهتمام ویژه ای در جهت خدمت به مردم محروم ساکن در این مناطق دارند که چنین امری شایسته تقدیر و احترام است.

    رحیم کعب عمیر
    ▫نماینده مردم اهواز در شورای اسلامی شهر

    برچسب ها :