پایگاه خبری تحلیلی عصر ما
  • کد خبر : 84975
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۲۵ فروردین, ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۷
  •   

    چرا خانه‌های تاریخی اهواز را نمی‌بینید؟

    اخیرا مدیرکل جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان در مصاحبه ای با خبرگزاری ایسنا اعلام کرد که ۵ اثر تاریخی از استان (“کتیبه چلو”، “نقش برجسته درویش احمد”، “کتیبه پل نگین” و “اشکفت‎ جعفر” همگی در اندیکا، و “محوطه باستان‎شناختی تپه منبع” در هفتکل) ثبت ملی شدند و برای مرمت ۶ خانه تاریخی […]

    اخیرا مدیرکل جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان در مصاحبه ای با خبرگزاری ایسنا اعلام کرد که ۵ اثر تاریخی از استان (“کتیبه چلو”، “نقش برجسته درویش احمد”، “کتیبه پل نگین” و “اشکفت‎ جعفر” همگی در اندیکا، و “محوطه باستان‎شناختی تپه منبع” در هفتکل) ثبت ملی شدند و برای مرمت ۶ خانه تاریخی (خانه بهبهانی رامهرمز، خانه جزایری شوشتر، خانه قصاب شوشتر، خانه دارابی دزفول، خانه بهرام‎وند دزفول و خانه جوکار دزفول) نیز اعتبار تخصیص یافته است.

    خبری خوب اما در عین حال این سوال مطرح می شود که اهواز و تاریخش غایب همیشگی این خبرهاست. به طوری که نه در مرمت و نه در ثبت، هیچ اثری از اهواز دیده نمی شود. چند صباحی است که خبرهای میراث را به صورت فشرده دنبال می کنم اما به جز تاکید کاریکاتوری روی قبرستان لهستانی‌ ها اثری از دیگر ۴۰ اثر ثبت شده اهواز در فهرست آثار ملی به چشم دیده نمی شود. سوالی که مطرح می شود این است که چرا آثار تاریخی و میراث ملموس در اهواز تا این اندازه بی صاحب هستند و سهوا یا عمدا در حال تخریب و فرسایش اند؟

     آیا این مشکل از اداره خنثی میراث فرهنگی اهواز ناشی می شود یا این نگاه در اداره کل نهادینه شده است؟به راستی، چرا خبری از ترمیم قصر شیخ خزعل در حمیدیه یا راه اندازی پایگاه پژوهشی در شهر اسلامی عسکرمکرم در شهرستان باوی روی خروجی میراث خوزستان نمی رود؟ به راستی، مدیر میراث فرهنگی اهواز درباره بندر ناصری اهواز چقدر می داند؟آقایان جلیلی و ایزدی به مردم بگویند که در برابر تخریب علنی تاریخ اهواز توسط پیمانکار معروف اصفهانی چه کارویژه‌ای انجام داده‌اند؟چه برنامه ای برای ۲۰۰ خانه تاریخی در منطقه عامری اهواز دارند که برخی در حال تغییر بافت معماری آن هستند؟ فرآیند مرمت پل صالحیه کوت‌‌سیدصالح و مرکز ثقافی چرا متوقف شده است؟

    رسول عوده زاده

    برچسب ها :