پایگاه خبری تحلیلی عصر ما
  • کد خبر : 79686
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۲۳ آذر, ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۶
  •   

    الباجی : آموزش و پرورش خوزستان از مشکلات فراوانی رنج می برد که همه در مدیریت ناکارآمد ریشه دارد

    مهندس جواد الباجی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در گفتگویی کوتاه با اشاره به مهمترین چالش ها و مشکلات آموزش و پرورش خوزستان طی ۴ سال اخیر گفت : سازمان آموزش و پرورش خوزستان در سایه مدیریت ناکارآمد از چندین معضل رنج می برد که به بخشی از آنها اشاره می شود ، […]

    مهندس جواد الباجی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در گفتگویی کوتاه با اشاره به مهمترین چالش ها و مشکلات آموزش و پرورش خوزستان طی ۴ سال اخیر گفت : سازمان آموزش و پرورش خوزستان در سایه مدیریت ناکارآمد از چندین معضل رنج می برد که به بخشی از آنها اشاره می شود ، تا شاید از مرکز برای آن چاره اندیشی شود . البته سعی می کنم روی مصادیق متمرکز شوم تا برای مردم امور کاملا روشن شود و بطور قطع و یقین تمام مشکلات در مدیریت ناکارآمد نهفته است . وی در ادامه به بیان برخی از این چالش پرداخت و اظهار داشت :

    ۱- فقدان برنامه و راهبرد علمی با دورنمای موثر و متناسب با سند تعلیم و تربیت که منجر به روزمرگی این سازمان و روی آوردن مدیران آن به برنامه های کلیشه ای و همیشگی.۲-براساس دفترچه آماری وزارت آموزش و پرورش، خوزستان دارای رتبه ۳۱ آموزشی باتوجه به نتایج آزمون های نهایی پایه سوم متوسطه در سال تحصیلی ۹۵-۹۶ می باشد که هیچ تناسبی با استعداد و ظرفیت های دانش آموزان و فرهنگیان تلاشگر و سخت‌کوش ما ندارد که بدون تردید ریشه در ضعف مدیریتی و محرومیت مناطق مختلف استان از امکانات و تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی و فقدان فضای آموزشی مناسب دارد.

    نماینده مردم اهواز افزود : طی روزهای اخیر مدیریت و معاونین آموزش و پرورش خوزستان برای توجیه افت تحصیلی و ناکارامدی مدیریتی خود ، “دو زبانه بودن” اکثریت دانش آموزان استان را بهانه کرده و آن را عامل افت تحصیلی می دانند، این در حالی است که در دولت های هفتم و هشتم رتبه آموزشی خوزستان به ترتیب ۱۷ ، ۱۵ ، ۱۸ و ۲۰ بوده است با اینکه هیچ تغییری در ترکیب جمعیتی استان و بافت اجتماعی آن حاصل نشده است . شاید از نظر مدیران کنونی سازمان آ-پ خوزستان، دانش آموزان دو زبانه طی همین سه سال اخیر ساکن استان شده اند!.جالب است بدانیم طی ۴ سال اخیر میزان قبولی های دبیرستان امام حسین علیه السلام ملاثانی و دبیرستان پسرانه شیبان در دانشگاه های روزانه دولتی ۳ برابر دبیرستان های شهرک نفت اهواز بوده که خود گواه روشنی بر دلایل غیر علمی وغیرکارشناسی مدیران آموزش و پرورش خوزستان می باشد

    ۳-رتبه خوزستان در کنکور سراسری سال تحصیلی ۹۵-۹۶ حدود ۷ پله نسبت به سال تحصیلی ۹۴-۹۵ افت کرده است و هیچ دانش آموزی از استان جز برترین های گروه های آزمایشی کنکور نبوده است .این در حالی است در توزیع رتبه های زیر ۱۰۰۰ در میان سایر استان ها جایگاه خوزستان ۲۶ می باشد

    ۴-در سال گذشته براساس اعلام مسئولان آموزش و پرورش خوزستان مبلغ ۵۱ میلیارد ریال از محل کمک ها و عوارض سایر شرکت ها ، شهرداری ها و دستگاههای اجرایی به حساب آموزش و پرورش واریز و اعلام وصول شده است. چرا این مبالغ بحساب سازمان دانش آموزی واریز شده است ؟ چرا این کمک ها به مدارس و در راستای رفع کمبودها و حتی پرداخت حق التدریس معلمان هزینه نشده است ؟ اصولا نظارتی بر هزینه کرد این مبالغ کلان آنهم در یک حساب غیر دولتی وجود دارد؟

    ۵-تمرکز بیش از حد تمام بخش های سازمان بر آموزش پیش دبستانی و اجباری کردن آن و در مقابل رها سازی امور و بی توجهی به فصل ها و بخش های تکلیفی و قانونی آموزش و پرورش چالش دیگر سازمان آ- پ خوزستان است که باید به مدیران آن متذکر شوید.

    ۶-اشتغال مدیریت و معاونان آموزش و پرورش استان به تاسیس و راه اندازی مدارس غیرانتفاعی آنهم با استفاده از رانت و موقعیت اداری از جمله عوامل بی توجهی مجموعه مدیریت استان به تکالیف قانونی و شرعی می باشد

    ۷-پس از انتقادات گسترده فعالان فرهنگی و اجتماعی استان از بی معلم ماندن بسیاری از مدارس روستایی و بخش های محروم اهواز و سایر شهرستان، اداره کل آموزش و پرورش خوزستان بطور ناگهانی و در عصر تاسوعای حسینی آنهم طی یک فراخوان در فضای مجازی خبر از استخدام ۲ هزار معلم حق التدریسی برای دوره ابتدایی داد و مهلت سه روزه برای تحویل مدارک و ثبت نام اعلام کرد.در این خصوص چند نکته قابل توضیح و توجه است که به استحضار مردم می رسانم :
    💠چرا فراخوان در روز تعطیل و خارج از ضوابط استخدامی بدون تعیین شاخص ها اعلام می گردد؟
    💠در راستای عدالت محوری ، چرا این استخدام بدون برگزاری آزمون آنهم با استاندارد های قابل ارزیابی اعلام می شود؟ بی شک در سایه وجود شاخص ها و برگزاری آزمون هماهنگ با وجود جمعیت داوطلب ، راست آزمایی و ارزیابی روند استخدام نیروهای جذب شده بخوبی انجام خواهد شد
    💠با وجود اینکه اعلام شده بود فقط دارندگان ابلاغ تدریس در سال های ۹۱ – ۹۰ و ۸۹ و قبلا از آن می توانند در این فراخوان شرکت کنند اما در نهایت افرادی حتی از منسوبین مدیران آموزش و پرورش به استخدام در آمده اند که سن و سال آنها کفاف بازه زمانی اعلام شده را نمی کند.
    💠صدور گواهی تدریس از سوی مدارس مشمول طرح پیش دبستانی برای داوطلبان شرط دیگر این فراخوان بود . در عمل شاهد بودیم مدرسه ای مجموعا ۶۰ دانش آموز دوره پیش دبستانی داشته اما برای ۲۰ الی ۲۵ نفر گواهی تدریس صادر کرده است که برای کشف این تخلف به راحتی می توان مهر برخی مدارس را در ذیل گواهی های صادره را بررسی کرد
    💠مقرر بود از رهگذر این فراخوان ۲ هزار نفر بعنوان حق التدریس جذب آموزش و پرورش بشوند که در. نهایت از ۱۹ هزار مراجعه کننده حدود ۳۲۰۰ نفر از سوی اداره کل استان جذب و اسامی آنان به ادارات تابعه ابلاغ گردید.
    💠محوریت گرایش قومی و فامیلی این استخدام از نقاط تاریک است که نیازمند. راست آزمایی و تطبیق محل سکونت، تولد و ابلاغ صادره می باشد

    برچسب ها :