پایگاه خبری تحلیلی عصر ما
پربازدید ترین ها
  • خوزستان در حال سوختن است! نهادهاى نظارتى و قضایى جلوى خسارت هاى بیشتر را بگیرند - 284 بار

  • الباجی در نامه ای به استاندار خوزستان خواستار افزودن یک روز به تعطیلات عید فطر در استان شد - 244 بار

  • گزارش تصویری مراسم عید سال جدید صابئین مندایی در اهواز - 216 بار

  • الباجی یهنئی الصابئه بمناسبه حلول عید رأس السنه المندائیه - 175 بار

  • تامین اجتماعی و مدیریت درمان استان خوزستان نیازمند تحول و برنامه است! - 157 بار

  • الصابئه فی الأهواز یحیون العید الکبیر (دهوا ربا)، عید الکرصه و رأس السنه المندائیه - 136 بار

  • کیانوش راد :بازنگری در خصوص ادامه کار استانداران، فرمانداران و مدیران کل یک ضرورت جدی است - 127 بار

  • هفته مرگبار خوزستان ؛جان انسان در شهر من چه بهایی دارد؟ - 113 بار

  • الباجی :  حمیدیه به دلیل فقدان زیرساخت ها متاسفانه در حد یک روستای بزرگ مانده و نیازمند انجام کارهای اساسی است - 90 بار

  • آیت الله موسوی جزایری : سلمان فارسی از شایسته ترین یاران حضرت محمد (ص) بوده است - 90 بار

  • پربحث ترین ها
  • افشین در فولاد به روزهای اوجش برمی گردد (۰ نظر)

  • امیری : اهانت به رئیس جمهوری منتخب خیانت به کشور است (۰ نظر)

  • دستور وزیر کشور درباره حواشی غیرقانونی تظاهرات روز قدس/ خاطیان به مراجع قضایی معرفی می شوند (۰ نظر)

  • هتاکی عده ای اندک به رییس جمهور در برابر سیل خروشان ضد صهیونیستی (۰ نظر)

  • وزارت کشور: راهپیمایی در امنیت کامل برگزار شد /جلوه ای دیگر از انسجام ملی به نمایش درآمد (۰ نظر)

  • واکنش معاونان رئیس جمهوری: هتاکی ها نمی تواند وحدت ملی و حمایت قاطع از رئیس جمهوری را خدشه دار کند (۰ نظر)

  • خطیب جمعه تهران : جمهوری اسلامی ایران در عرصه امنیت کشور با کسی شوخی ندارد (۰ نظر)

  • نصرالله: نظام سعودی ضعیف تر و ترسوتر از آن است که با ایران وارد جنگ شود/هدف حوادث اخیر فراموش کردن مساله فلسطین است (۰ نظر)

  • آیت الله موسوی جزایری : روز قدس همبستگی جهانی حمایت از فلسطین ونفرت از صهیونیست ها را به نمایش گذاشت (۰ نظر)

  • آیت الله کعبی :حضور میلیونی در راهپیمایی روز قدس نشانه بصیرت و آگاهی عمیق مردم است (۰ نظر)

  • کد خبر : 71595
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۲۲ تیر, ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۸
  •   

    برای بهسازی جاده ملاثانی- مسجدسلیمان چند قربانی دیگر نیاز است؟

    خوزستان با توجه به اینکه یک استان استراتژیک در زمینه اقتصادی یا به عبارتی قطب کشاورزی کشور است و باید از لحاظ جاده وضع مطلوب داشته باشد؛ اما گذرگاه ترانزیت کشور از لحاظ جاده و راه، رتبه پایین را در میان استان های کشور به خود اختصاص داده است.یکی از جاده های پرخطر با قدمتی […]

    خوزستان با توجه به اینکه یک استان استراتژیک در زمینه اقتصادی یا به عبارتی قطب کشاورزی کشور است و باید از لحاظ جاده وضع مطلوب داشته باشد؛ اما گذرگاه ترانزیت کشور از لحاظ جاده و راه، رتبه پایین را در میان استان های کشور به خود اختصاص داده است.یکی از جاده های پرخطر با قدمتی چندین ساله جاده ملاثانی-مسجدسلیمان می باشد که هر سال قربانی می گیرد. مرور حوادث رخ داده، هر فرد دلسوزی را به تفکر وامی دارد که مشکل کجاست و چرا باید این تراژدی در طول سال تکرار شود . امیدوارم مرور حوادث زیر کمی مسئولین را به تفکر وا دارد که نسبت به رفع مشکل زیر اقدام عاجل کنند:

    اسفند ماه ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۰۰در محور اهواز- مسجدسلیمان، ۴۰ کیلومتری مسجدسلیمان، تصادف خودروی پراید و پژو ۴۰۵ رخ می دهد و راننده پژو طعمه حریق شد و دیگر سرنشینان توسط مردم نجات یافتند.اسفند ماه ۱۳۹۱ – در حادثه ای تلخ رانندگی که در روز سه شنبه حدود ساعت ۱۳ : ۱۵ دقیقه بعد از ظهر در محور ملاثانی– مسجدسلیمان بعد از روستای بتوند به سمت مسجدسلیمان به وقوع پیوست، سه دستگاه خودرو سواری شامل دو پراید و یک سمند تاکسی بین شهری بایکدیگر برخورد و باعث ایجاد خسارات عمده به هر سه خودرو گردید.هجدهم آبان ماه ۱۳۹۳ تصادف مرگبار یک دستگاه خودرو پژو با پراید در جاده ملاثانی -مسجدسلیمان در محدوده پاسگاه شهید مدرس (آب گنجی) منجر به مرگ ۳ سرنشین پژو و ۵ سرنشین پراید گردید. شدت حادثه به حدی بود که خودروی پژو ، پس از تصادف خودرو به سرعت آتش گرفته بود.

    سیزدهم دی ماه ۱۳۹۳ – بر اثر برخورد یک دستگاه خودروی پژو با یک دستگاه خودروی سمند در جاده اهواز – مسجد سلیمان، شهرک رامین در ساعت ۱۱ و ۵۰ دقیقه صبح تعداد ۹ نفر مصدوم شدند.هفتم اسفند ۱۳۹۳ – و دستگاه خودرو به مدل پراید و پژو پارس با یکدیگر برخورد کردند که در اثر شدت این تصادف سه سرنشین پژو پارس در جا جان خود را از دست دادند و دو سر نشین پراید دچار مصدومیت شدید شدند.در تاریخ سیزدهم آذر ۱۳۹۴، حجت الاسلام امینی امام جمعه مسجدسلیمان به همراه ائمه ی جمعه شهرستان های لالی و اندیکا و آحاد مردم با امضا توماری خواهان اصلاح هر چه سریع تر مسیر فعلی و اولویت دادن به تأمین اعتبار احداث جاده ی میانبر شدند.جمعه ۷ فروردین ۱۳۹۴ – در مسیر جاده ملاثانی – مسجدسلیمان و در سه راهی صلیعه ، براثرحادثه دلخراش تصادف زن ومرد و فرزندشان در محل حادثه جان به جان آفرین تسلیم می کنند.

    دوم آبان ماه ۱۳۹۴ – تصادف دو دستگاه خودروی پژو و پراید نیز در اوایل آبان ماه، در صبح روز عاشورا در محور ارتباطی مسجد سلیمان به اهواز، شش کشته و شش مجروح برجای گذاشت.بیست و دوم آذر ۱۳۹۴ – تصادف یکدستگاه پراید با پیکان در حوالی دوراه لالی و مصدوم شدن تعداد ۶ نفر که در ساعات اولیه تصادف حال ۳تن از آنان وخیم گزارش شد.هفدهم دی ماه ۱۳۹۴ – بر اثر برخورد دو دستگاه خودروی پراید با یکدیگر در کیلومتر ۴۰ جاده اهواز – مسجدسلیمان ، سه نفر کشته و سه نفر مصدوم شدند.هشتم بهمن ۱۳۹۵ – در ساعت ۱۴:۲۸ ، دو دستگاه پراید در دوراهی لالی-مسجدسلیمان با هم تصادف کرده و تعداد ۸ نفر مصدوم شدند.نهم بهمن ۱۳۹۵ – در ساعت ۱۶:۳۱ درمسیر مسجدسلیمان – دوراهی لالی دو دستگاه پراید و خودرو اسپرتیج با هم تصادف کرده و تعداد ۴ نفر مصدوم شدند.

    تصادف های پیاپی در جاده ملاثانی –مسجد سلیمان و کشته و مجروح شدن شمار زیادی از هموطنان در این مسیرها، خاطره های بدی را در اذهان مردم این استان به جای گذاشته است. یکی مسافرین مسیر ملاثانی –مسجد سلیمان می گوید وقتی به دلیل اجبار در این مسیر قرار می گیرم ، استرس تمام وجودم را می گیرم و خانواده ام تا رسیدن به مقصد مرتبا با من تماس می گیرند تا از سلامتی ام مطمئن شوند.این یکی از چندین مسافری است که وقتی گام در این مسیر می گذارد نگران مسیر پرخطر آن است. اما این جاده چه مشکلاتی دارد که باعث این همه ترس ودلهره مسافرین شده است؟

    – کم عرض و باریک بودن جاده در بسیاری جاها: در واقع این جاده برای خودروهای ۶۰ سال پیش طراحی شده ، لیکن با افزایش حجم تردد خودروها ، این جاده ظرفیت پذیرش خودروهای زیاد را ندارد.

    -افتادگی شانه راه در بسیاری از مسیر جاده منجر به این شده که اگر خودرو دچار نقص فنی شود ، باید مسافت طولانی را تا رسیدن به محل پارکینگ مناسب طی کند زیرا امکان توقف کنار جاده در بسیاری از مسیر وجود ندارد. و اگر ناخودآگاه خودرو به سمت راست متمایل شود احتمال سقوط خودرو و آسیب دیدن راننده ۱۰۰ درصد حتمی است.

    -اتصال مستقیم جاده های فرعی به این جاده و عدم پیش بینی زیرگذر و یا روگذر که منجر به بروز حوادث مرگباری شده است نمونه آن تقاطع جاده ملاثانی –مسجدسلیمان و جاده صلیعه است.

    -کافی نبودن علائم هشدار دهنده مناسب راهنمایی و رانندگی که سبب بروز حوادث ناگوار در این جاده شده است.

    – رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی وسبقت های غیر مجاز رانندگان که منجر به تصادفات مرگباری در این جاده شده است.

    -تاریک بودن مسیر جاده که خود عامل بروز بسیاری از حوادث مرگبار شده است .

    -خرابی جاده در برخی از مسیرها که در هنگام افتادن خودرو در این چاله ها باعث تکان شدید و انحراف خودرو به یک سمت می شود .

    اما سوال این است چه کسی در این زمینه مسئول است؟ با کمی دقیق تر نگاه کردن حوادث رخ داده شده که ناشی از عوامل فوق می باشد ، به این نتیجه خواهیم رسید که سهل انگاری ، بی توجهی و عدم پیگیری مجدانه پروژه های مهم و زیربنایی از جمله جاده های بین راهی از سوی مسئولان ذیربط علت العامل این فجایع است . تا کی باید شهروندان مظلوم در این مسیر قربانی بدهند. چند خانواده باید رخت غم عزیزان خود را به تن کنند تا تلنگری به آقایان وارد شود واین مسیر را چهار بانده کنند. چندخانواده باید عزیزان و فرزندان خود را از دست بدهند تا جاده فعلی بهسازی شده و جاده میان بر دوراهی نفت سفید به مسجدسلیمان سرانجام پیدا کند. آیا این همه خون ها و کشته های خانمانسوز در این مسیر کافی نیست.موضوع اجرای پروژه جاده میان بر ملاثانی _ مسجدسلیمان بیش از دو دهه به عنوان یک آرزوی بزرگ در اذهان عمومی مردم خوزستان جا دارد و همچنان چشم امیدشان به تصمیمات مسئولان و متولیان این امر است . جاده ای که احداث آن مزایای زیر را درپی دارد:

    ۱-افزایش ایمنی : افزایش عرض جاده و رساندن آن به حد استاندارد و حذف پیچ های خطرناک در مسیر ، منجر می شود که سوانح رانندگی منجر به فوت به حداقل ممکن برسد.
    ۲-کاهش زمان سفر : مسافت مسیرملاثانی به مسجد سلیمان با کاهش چشمگیری مواجه خواهد شد.

    ۳-افزایش ظرفیت: تفکیک مسیر رفت و برگشت منجر به افزایش تردد در مسیر خواهد شد.

    ۴-کاهش مصرف سوخت: با حذف توقف های غیرضروری ، عدم تغییرات سرعت و عدم تداخل ترافیک جریان جهت مقابل، رانندگان با اطمینان خاطر بیشتر و سرعت یکنواخت تر حرکت نموده و جریان ترافیک از یکنواختی بیشتر و تراکم کمتری برخوردار می باشد که باعث کاهش مصرف سوخت نسبت به وضعیت موجود می گردد

    ۵-کاهش آلاینده های زیست محیطی: کاهش مصرف سوخت ، منجر به کاهش آلودگی زیست محیطی خواهد شد .

    ۶-توسعه گردشگری: دسترسی آسان و امکان استفاده از امکانات و جاذبه های توریستی ـ طبیعی فراهم می گردد.

    اگر چه قدم های اولیه برای احداث جاده میان بر برداشته شده است ، لیکن موانع اجرا یی فعلی (نظیر عدم تامین به موقع و کافی بودجه مورد نیاز، تاخیر در صدور مجوزها و…) ، ترمزی برای ادامه روند فعلی است و افق روشنی از زمان خاتمه کار را نشان نمی دهد.

    لذا عقل سلیم حکم می کند که در وضعیت فعلی ، نسبت به بهسازی جاده شامل رفع افتادگی شانه ها، نصب گاردریل در حاشیه پرتگاه ها، رفع پیچ ها و گردنه های خطرناک، اصلاح و رفع نقاط حادثه خیز و تعویض محورهای کم عرض و جداسازی مسیرهای رفت و برگشت و ایجاد روشنایی در تقاطع مسیر اقدام شود. که البته این کار مستلزم تامین منابع مالی کافی است که تمامی مسئولان استان خوزستان بویژه نمایندگان شهرهای اهواز ، شوشتر، مسجد سلیمان و… در مجلس شورای اسلامی نسبت تامین بودجه در جهت دفاع از خانواده های قربانیان جاده اهواز-مسجد سلیمان (جاده مرگ) اقدام نمایند.

    ابتدایی‌ترین خواسته مردم خوزستان، جاده امن است با این حال اینگونه مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرند. کار را با دلسوزی و تعهد انقلابی از مرحله شعار به عمل درآورید، و قبل از آنکه جاده ملاثانی –مسجد سلیمان قربانی دیگری که ممکن است یکی از عزیزان شما باشد را بگیرد، نسبت به بهسازی جاده فعلی در زودترین زمان ممکن اقدام نمایید. مردم از شعار دادن های مسئولین کلافه شده اند. جاده ملاثانی – مسجدسلیمان یک قتلگاه است.

    علی بدوی

    برچسب ها :

    نظرات برای این مطلب بسته شده است.


    Sorry, the comment form is closed at this time.

    طراحی سایت
    طراحی سایتقالب وردپرسسئوسرویس و تعمیر کولر گازی