عصر ما
پربازدید ترین ها
  • امام جمعه خرمشهر : به کوری چشم سوء استفاده گران به خرمشهر در زبان محلی محمره میگویم - 579 بار

  • دکتر کریم سورای به ریاست دانشگاه پیام نور اهواز منصوب شد - 143 بار

  • امروز علی ساری؛ مردم بود! - 113 بار

  • پیشرفت نسبی مذاکرات با عربستان سعودی/ دو پلیس خاطی جده محاکمه شدند - 109 بار

  • در شورای اداری استان خوزستان با حضور رئیس جمهور چه گذشت؟ / اعتراض نماینده اهواز به ابتکارجلسه را متشنج کرد - 109 بار

  • روایت جهانگیری از گفتگو با رهبری درباره اصلاح‌طلبان/رابط مستقیم اصلاح‌طلبان شدم/رهبری استقبال کردند - 100 بار

  • مضیف حاج عبدالله در جزیره ” صلبوخ” / ۳۰ دانشجوی رشته هنر و معماری چگونگی ساخت مضیف عربی را فراگرفتند - 92 بار

  • طرح درختکاری جهاد سبز در اهواز برگزار می شود - 81 بار

  • تجمع معلمان اهوازی برای مطالبات صنفی مقابل سازمان آموزش و پرورش برگزار شد - 76 بار

  • یادواره شهدای جهاد عشایر عرب ضد انگلیس و بزرگداشت سرلشکر علی هاشمی برگزار می شود - 75 بار

  • کد خبر : 68204
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۲۷ اسفند, ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۲
  •   

    مهر و تسبیح دیگر سوغات نیستند؟!

    دیروز به زیارت مرقد و بارگاه نورانی حضرت معصومه (س) در قم نائل شدیم. حرمی که مانند همه ی مکان های مقدس در محاصره ی حریم “نامقدس” بازار قرار گرفته است.مرز باریکی بین امر “مقدس” و “نامقدس” وجود دارد. به تعبیر “میرچا الیاده” امر مقدس کشف شدنی است. قدسیت در حرم کشف می شود، نه […]

    دیروز به زیارت مرقد و بارگاه نورانی حضرت معصومه (س) در قم نائل شدیم. حرمی که مانند همه ی مکان های مقدس در محاصره ی حریم “نامقدس” بازار قرار گرفته است.مرز باریکی بین امر “مقدس” و “نامقدس” وجود دارد. به تعبیر “میرچا الیاده” امر مقدس کشف شدنی است. قدسیت در حرم کشف می شود، نه تأسیس. این شاید تفاوت اساسی در مفهوم “قدسیت” در مکان باشد. امر قدسی را نمی توان ایجاد کرد بلکه باید کشف کرد.موضوعی که توجه ام را جلب کرد. مغازه های مهر، تسبیح، انگشتر و سجاده هستند که قدیمی ترین و نزدیک ترین مکان را به حرم دارند. شاید به این دلیل که این مغازه ها کالایی می فروشند که به استمرار “قدسیت” و “معنویت” حرم می پردازند. اما سوهان، کیف، کفش، مانتو و لباس زیر زنانه با فاصله ی بیشتری از امر مقدس و در نتیجه حرم قرار دارند.

    اما پرسش اساسی این یادداشت بازار کساد مهر و تسبیح و… است. کالاهای مقدسی که در گذشته بیشترین و سنگین ترین حجم و وزن ساک ها و کیف های زائران را به خود اختصاص می دادند، اما اکنون مشتری چندانی ندارند.این وضعیت ناشی از یک تغییر است. اما “تغییر” در کی، چی، چگونه و چرا؟میشل فوکو (۱۹۲۶-۱۹۸۴) فیلسوف و جامعه شناس فرانسوی واضع اصطلاح “گفتمان” می گوید: گفتمان ها در باره موضوعات نمی گویند و آنها را تعیین نمی کنند، آنها سازنده موضوعات هستند. گفتمان، کنش قدرتی در ابراز و شکل دهی به زندگی افراد است.به نظر می رسد گفتمان “قدسیت” دچار دگرگونی شده است. نوعی ارتباط “عرفانی” با حرم جایگزین دیگر سازواره های قدسیت شده باشد. و حتی “سفر زیارتی” دیروز به “سفر تفریحی – زیارتی” امروز تغییر شکل و ماهیت داده است. امروزه سوغات مشهد مقدس نظیر زعفران و زرشک در سبد خرید زائران قرار گرفته است. این ناشی از تغییر در گفتمان امر قدسی است. این یادداشت در پی ارزش گذاری و خوب یا بد کردن این “تغییر” نیست. من در این یادداشت می خواهم بگویم “گفتمان معنویت” تغییر یافته است.

    تهران – لفته منصوری

    برچسب ها :
  • ویرایش
  • گفتگو